Selasa, 31 Ogos 2010

Hilangnya kewarasan kerana politik surau?


Kira-kira seminggu lebih menjelang ulang tahun kemerdekaan yang ke-53, satu isu yang turut mendominasi politik nasional adalah kehadiran seorang Ahli Parlimen dari DAP ke sebuah surau untuk memberikan sumbangan. Teo Nie Ching telah mengunjungi Surau Al Huda, menyampaikan sumbangan dan memberikan sedikit ucapan di ruang solat surau tersebut.

Terhasil dua pandangan yang bertentangan, satu pihak mengecam beliau sepenuhnya, sehingga timbul satu usul oleh badan bukan kerajaan agar diluluskan satu akta/ekenmen supaya orang bukan Muslim dilarang ke masjid dan surau. Satu pihak lagi menyokong beliau seratus-peratus. Polimik, perbicaraan malah perbalahan di media sesungguhnya sesuatu yang subur selagi dilakukan berasaskan sifat ilmiah dan objektif, bukan sokongan dan kecaman atas dasar politik semata-mata.

Penulis berpendapat bahawa ada 3 premises apabila membicarakan tindakan Ahli Parlimen tersebut iaitu dari segi hukumnya, dari segi tatacara lawatan dan dari segi peraturan negeri. Pertamanya adakah salah seorang bukan Islam mengunjungi surau mahupun masjid. Hukum Islam tidak sekali-kali melarang bukan Islam untuk mengunjungi surau dan masjid. Malah mungkin ini boleh menjadi pendekatan dakwah baru, walaupun sesungguhnya ini bukan pendekatan baru, orang Islam terhadap bukan Islam agar lebih mengenali dan lebih memahami pemikiran dan perasaan orang Islam. Alangkah elok indahnya, kalau orang umpama Obama, presiden Amerika Syarikat, mahupun orang kuatnya Clinton mengunjungi mana-mana masjid. Biarlah mereka tahu bahawa Islam adalah agama kesejahteraan.

Premises yang kedua adalah tatacara kunjungan ke surau dan masjid. Sesiapa sahaja hatta lelaki mahupun wanita tentulah harus tahu bahawa apabila memasuki ruang masjid seharusnya menutup aurat, walaupun pada waktu-waktu lain teralpa untuk menutup aurat. Begitu juga wanita bukan Islam apabila memasuki ruang masjid. Tatacara yang tidak bertulis juga termasuklah ruang di mana bagi bukan Islam boleh masuk. Ada banyak ruang di masjid sama ada di beranda, di dewan (jika ada) dan sebagainya cuma memilih ruang solat berhadapan dengan mimbar untuk menyampaikan sumbangan dan seterusnya memberikan ucapan adalah tidak kena dengan tatacaranya.

Yang ketiga adalah peraturan negeri yang telah diwartakan. Kebanyakan negeri telah membuat enekmen atau paling-paling peraturan bagi ahli-ahli politik untuk mengunjungi mana-mana masjid dan negeri. Peraturan ini dilakukan agar institusi keagamaan tidak disalahgunakan untuk tujuan politik, supaya apabila menjejaki surau dan masjid orang-orang Islam tidak berbalah, hatta kita kerap berbalah sehingga hampir-hampir merenggangkan tali silaturrahim di luar sana. Apatah lagi jika yang dijemput akan memberikan tazkirah, hatta ucapan yang tidak bersifat politik. Kehadiran Ahli Politik, walaupun bertujuan baik, walaupun tidak bercakap tentang politik, boleh dianggap sebagai menyanggah peraturan yang telah ditetapkan. Jika jabatan agama dirujuk dari awal-awal , mungkin ada nasihat tentang peraturan yang perlu dipatuhi.

Kadangkala dan kerapkala kita polimikkan sesuatu semata-mata atas sentimen kepartian, sehingga kita lupa untuk berani berbeza demi kebenaran yang hak. Kita harus menjadi lebih cerdik dan matang dalam membahaskan sesuatu isu akan perbicaraan itu tidak terkeluar dari norma-norma kebenaran. Malaysia hari ini meraikan ulangtahun kemerdekaan yang ke-53, lalu seharusnya kita sudah semakin matang demi perpaduan, demi kesejahteraan demi masa depan umat Islam negara ini. Kita mungkin berbeza daripada segi pemikiran, pandangan mahupun pegangan politik tetap tidak seharusnya berbeza dalam mempertahankan sebuah negara kita, satu-satunya negara yang kita ada. Ke manakah mahu kita lari jika negara kita terpelit dalam kancah perang seperti Bosnia Herzegovina dahulu?

Tiada ulasan: