Ahad, 20 Februari 2011

'Pluralisme' yang Mengancam Islam


Mungkin ramai yang masih asing dengan istilah 'pluralisme' cuma di kalangan cendekiawan Muslim istilah ini tidak lagi asing. Malah pada 14 Disember 2010 telah dianjurkan wacana 'Membanteras Gerakan Pluralisme Agama dan Pemurtadan' di Masjid Wilayah Persekutuan, dengan antara pembentang kertas kerja adalah Dr.Yusri Mohamad mantan presiden ABIM ke-6, Dr.Muhammad Uthman El-Muhammady dan ramai lagi ilmuan Islam tempatan.

Tiga perkara diputuskan dalam wacana itu iaitu; Pertama, pihak berkuasa Agama di semua peringkat di Malaysia, wajar memantau Gerakan Pluralisme Agama ini dan mengambil langkah mencegah dengan apa cara sekali pun.

Kedua, pihak berkuasa Agama wajar memanggil individu atau Jawatankuasa Organisasi yang menganut faham Pluralisme Agama ini, untuk diberi kaunseling, nasihat dan ajaran mengenai ‘Aqidah Islam yang sebenar.

Dan ketiga, pihak berkuasa Agama yang boleh memboleh memberi fatwa, iaitu majlis fatwa (peringkat Kebangsaan dan negeri-negeri) supaya segera memberi fatwa yang lebih jelas mengenai faham atau ideologi pluralisme agama.

Ringkasnya mempercayai, menyetujui, mempertahankan dan meredai Pluralisme hukumnya haram. Pada waktu kita tidak menghalang penganut agama lain untuk berpegang kepada kepercayaan lain, ijtihad, pegangan dan kepercayaan kita hanyalah bahawa Allah itu Esa, Muhammad itu Rasulnya dan tidak ada agama tauhid di muka buminya selain Islam, tidak ada agama setara Islam.


Subhanallah. Laila' ha'ilalallah!

Tiada ulasan: