Isnin, 28 Jun 2010

Gerakan Membaca Perdana: Lembaran Baru Kempen Membaca

26 Jun 2010, di Taman Tasik Shah Alam, telah berlangsung suatu sejarah baru dalam kempen membaca, suatu usaha yang digerakkan oleh Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor (PPAS). Kempen membaca dengan sasaran menjadi 'Program Membaca di Luar Bangunan Paling Besar di Malaysia' ini telah berjaya menghimpunkan seramai 14,781 pembaca pada suatu tempat dan suatu masa. Hebatnya kerana program ini disertai oleh pelbagai lapisan masyarakat tanpa mengira bangsa, umur, jantina, agama dan melepasi jurang pendidikan malah fahaman politik.

Ketika berjalan di sekeliling Taman Tasik itu, kelihatan pelbagai manusia dengan pelbagai jenis buku di tangan, malah organisasi yang secara sengaja membawa buku dan mengagihkan buku itu kepada mereka yang tidak membawa buku atau mahu membaca buku yang lain. Apabila secara rasmi pengiraan dibuat mulai jam 10 pagi, kelihatanlah anak-anak, pelajar universiti, pak cik dan mak cik, datuk dan wan, pak haji, belia India dan Cina, dan pelbagai manusia yang hadir, tekun membaca buku di tangan. Melalui sistem pengiraan yang dipersetujui bersama dengan Malaysian Book of Record, angka yang disahkan secara rasmi adalah 14,781 orang! Inilah rekod baru dan rekod sebeginilah yang harus sentiasa kita lakukan, yang lebih bernilai daripada rekod sate yang paling panjang, barisan yang paling panjang, bendera yang paling besar atau seumpamanya.

Lebih signifiken acara ini telah disempurnakan oleh DYMM Sultan Selangor, yang telah mengelilingi tasik itu dengan bot bagi menyaksikan acara yang amat bermakna itu. Malah Baginda Sultan yang amat prihatin tentang hal-hal membaca telah turut turun ke Kompleks PKNS selepas itu untuk melawat Pesta Buku Selangor yang merupakan sebahagian daripada program Hari Ilmu.

Kita kerap bercakap tentang pentingnya membaca tetapi tidak ramai yang bersungguh-sungguh mengambil usaha agar rakyat membaca. Mungkin membaca buku di tepi tasik terasa janggal oleh ramai orang, tetapi PPAS telah mengambil langkah untuk berkempen bahawa membaca itu boleh dilakukan di mana-mana sahaja. Membaca memang sesungguhnya boleh dilakukan di mana-mana. Sekumpulan individu yang prihatin malah telah mengambil inisiatif menggalakkan orang membaca di dalam lrt dan monorail. Kempen mereka melalui membaca@lrt dan membaca@monorail (kumpulan ini boleh dikesan di www.facebook.com) kelihatan telah membina momentum dengan taqlina membaca@... itu
semakin bercambah.

Untuk menjadi negara maju, rakyat kenalah membaca. Untuk memajukan diri sendiri kita kenalah membaca. Membaca tidak tamat setelah kita menggenggam segulung ijazah kerana membaca adalah penting selagi hayat dikandung badan. Malah menggalakkan orang membaca adalah fardu kifayah. Pembangunan tamadun akal dan tamadun negara akan terhenti sebaik sahaja kita berhenti membaca.

Tiada ulasan: