Selasa, 27 Mei 2008

di pentas siasah ini

betapa aku tabek insan-insan ini
yang tegar mata bersinar langkaui terik embun
melontar satu demi satu kata-kata mencengkam minda
rakyat termangu angguk setuju sorak
mereka mulut berapi pejuang-pejuang tanahair
dicap Inggeris pejuang nasionalis petualang kiri
anak-anak watan ini pendekar atas pentas siasah
ingin aku seperti mereka
seperti Ahmad Boestamam, Dato Onn, Asri Hj Muda

betapa aku kagum insan tak takut peluru air ini
yang mencabar suara keramat pemimpin bangsawan
di tengah malam di tengah siang padang- jalan raya
FRU mengepung menembak peluru getah asid air
Tian Chuan, Mahfuz, Azmin Ali, tegar bangkit
ingin aku seperti mereka
seperti Anwar Ibrahim lunaklancar kata bak air terjun

waktu aku diberikan pentas siasah ini
berdiri tegar dengan beratus mata Melayu Cina India
manusia menyorak-nyorak bersemangat menelan setiap kata
di mata mereka aku pendekar politik pejuang rakyat
kutagih simpatiempati yang mengalirkan kemenangan rakyat
apakah aku sudah sekuliah dengan Ahmad Boestmam, Dato’ Onn
Tian Chuan, Mahfuz Omar?

di pentas siasah ini aku jelmakan suara cita-cita hati
di pentas siasah ini aku keliru siapa aku

26 April 2008

Tiada ulasan: